Diverse patiëntenverenigingen bieden op verschillende wijze ondersteuning bij medicatiezelfmanagement.
Informatie over en hulp bij het gebruiken van medicatie wordt het meest aangeboden. Patiënten wensen meer informatie over het gesprek met een zorgprofessional en vinden ook audiovisuele ondersteuning belangrijk.
In Nederland zijn tweehonderd patiëntenverenigingen aangesloten bij de overkoepelendebelangenorganisatie Patiënten Federatie Nederland. Bij een groot deel van deze patiëntenverenigingen gaat het om een aandoening waarbij behandeling met medicatie mogelijk is.
Vaak is hierbij medicatiezelfmanagement door de patiënt of mantelzorger belangrijk.Patiënten zijn immers zelf (mede)verantwoordelijk voor het goed gebruik, het goed bewaren en het op tijd ophalen van de medicatie.
Ondersteuning is hierbij gewenst omdat problemen – zoals verkeerd gebruik (onjuist moment), kwijtraken van medicijnen, niet op tijd ophalen van herhaalmedicatie – kunnen leiden tot ongewenste zorguitkomsten.
Patiëntenverenigingen zouden hierbij een rol kunnen spelen door algemene informatie en ondersteuning te bieden. Eerder onderzoek laat zien dat deze ondersteuning niet altijd voldoet aan de wensen van de leden van de verenigingen. In dit onderzoek is gekeken welke ondersteuning wordt aangeboden (type, techniek, kanaal) en wat de wensen van patiënten zijn.
Het onderzoek werd uitgevoerd in de periode februari 2023 tot juli 2023 vanuit het lectoraat Innovatie van Zorgprocessen in de Farmacie van Hogeschool Utrecht.
Auteurs
- Denise van Heest, farmakundige, is adviseur apotheek in het Maasstad Ziekenhuis.
- Laura van Rooij, farmakundige, is productmanager bij Pluricheck (onderdeel van Pluripharm).
- Rob Heerdink is lector Innovatie van Zorgprocessen in de Farmacie, verbonden aan de Hogeschool Utrecht.
- Nienke Dijkstra is hogeschoolhoofddocent Farmakunde aan de Hogeschool Utrecht en onderzoeker bij het lectoraat Innovatie van Zorgprocessen in de Farmacie
Denise en Laura hebben alle uitkomsten beschreven in het Pharmaceutisch Weekblad.