In het Radboudumc wordt onderzoek gedaan naar behandeling van afhankelijkheid aan opioïden (*) bij chronische pijn (incl. CRPS).

Een behandeling voor opioïd-afhankelijkheid is het omzetten van huidige opioïd naar een ander, langer werkende opioïd; suboxone (buprenorfine) (optie 1) of methadon (optie 2). Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat deze omzetting kan zorgen voor een vermindering van dosering van pijnmedicatie, afname van pijn en bijwerkingen, en een verbetering van de kwaliteit van leven.

Suboxone en methadon worden momenteel beiden voorgeschreven voor de omzetting van opioïden, en zijn beiden effectief en veilig. Ze zijn echter nog niet met elkaar vergeleken. Daarom vergelijken wij in dit onderzoek de effecten van suboxone en methadon.

Voor dit onderzoek zijn wij op zoek naar patiënten die chronische pijn hebben, daar veel opioïden (sterke pijnstillers) voor gebruiken en afhankelijkheid aan hun medicatie ervaren. Uw behandeld arts kan u verwijzen voor dit onderzoek. Meer informatie vindt u hier; https://www.radboudumc.nl/lopende-onderzoeken/sumo

* Opioïden zijn sterke pijnstillers zoals oxycodon, fentanyl, tramadol en morfine.