Wij nodigen u van harte uit voor de Landelijke Contactdag en 37e Algemene Ledenvergadering op zaterdag 13 april 2024 bij Van der Valk Hotel Breukelen, Stationsweg 91, 3621 Breukelen. Aanmelden graag voor 28 maart.

Het thema van de Landelijke Contactdag is: Ons denken en doen voor minder pijn

Programma:

10.30 – 11.00 uur: Ontvangst met koffie

11.00 – 12.30 uur: Algemene Ledenvergadering

12.30 uur: lunch en bezoek standjes

Het middagprogramma:

13.30 – 14.15 uur: Lezing door mevr. K. Stemerdink MSc, psycholoog.

Titel: Onderzoek naar de relatie tussen chronische pijn, eenzaamheid en persoonlijke zingeving

Bij de Open Universiteit hebben wij een onderzoek gedaan onder deelnemers die zich hebben aangesloten bij Pijnpatiënten naar één Stem. In totaal 138 deelnemers hebben drie vragenlijsten (met 27 vragen) ingevuld. De vragen gingen over de mate en ernst van chronische pijn, de mate van persoonlijke zingeving (‘het toekennen van zin en betekenis aan ervaringen in het eigen leven’) en de mate van eenzaamheid die zij ervaren.

Het eerste doel van dit onderzoek was om te onderzoeken of persoonlijke zingeving een beschermende factor is in de relatie tussen chronische pijn en eenzaamheid.

Het tweede doel van het onderzoek was om een bijdrage te leveren aan het verder ontwikkelen van effectieve activiteiten die gevoelens van eenzaamheid bij mensen met chronische pijn kunnen verminderen.

14.15 – 14.45 uur: Workshop Stoelyoga – Bewegen met aandacht!

Mevr. D. Baijens stoelyoga therapeute. Zij geeft yogales bij “Samen in Beweging”  en heeft een eigen praktijk in Schijndel.

Wat is Stoelyoga?
Stoelyoga is de meest laagdrempelige vorm van yoga, je hoeft er niet voor om te kleden en mag zelfs je schoenen aanhouden als je dat prettig vindt. Stoelyoga is een veilige en rustige bewegingsvorm, waarbij yogahoudingen worden aangepast om uitgevoerd te worden terwijl je op een stoel zit of de stoel als ondersteuning gebruikt. Het is een geweldige manier om flexibiliteit, kracht, en evenwicht te verbeteren, terwijl je ook werkt aan ontspanning en mindfulness.

Voor wie is stoelyoga geschikt?

Het mooie van stoelyoga is dat het voor bijna iedereen geschikt is! Of je nu een actieve levensstijl hebt of juist wat minder mobiel bent, stoelyoga past zich aan jouw behoeften aan.

14.45 uur: Pauze

15.15  – 16.00 uur: lezing door mevr. A.J. Beetsma, Hogeschooldocent Fysiotherapie Hanzehogeschool Groningen.

Titel: Wat heeft er voor u voor gezorgd dat u bent verbeterd van aanhoudende pijn?’

Mijn promotieonderzoek heeft als doel: ‘Het verbeteren van de moderne wetenschappelijke kennis, overtuigingen & attitudes van zorgprofessionals omtrent pijn’.

Het eerste deel van mijn lezing zal gaan over de complexiteit van pijn. In het tweede deel zal ik de resultaten van een kwalitatieve interview studie bespreken; dit zijn met name betekenisvolle leerervaringen van mensen die zijn verbeterd van aanhoudende pijn. Hierdoor is nieuw begrip ontstaan over hoe pijnrevalidatie herstel kan bevorderen.

16.00 Afsluiting en een drankje

U kunt zich hier aanmelden voor de Algemene Ledenvergadering en/of Landelijke Contactdag.