Op 15 april aanstaande vindt de 36e Algemene Ledenvergadering plaats. U kunt zich aanmelden via onderstaande pagina.

Het thema van de Landelijke Contactdag is:

CRPS vraagt om persoonlijke zorg

De Landelijke Contactdag start om 12.00 uur met een lezing door prof. dr. Frank Huygen

Complex Regionaal Pijn Syndroom – Gepersonaliseerde behandeling op basis van subtypering

Complex Regionaal Pijn Syndroom is een complicatie na chirurgie of trauma. Het natuurlijk verloop van de ziekte kan ongunstig zijn. Naast chronische pijn kunnen er ook ernstige gevolgen zijn voor functionaliteit en kwaliteit van leven.

Hoewel er veel verschillende behandelingen beschikbaar zijn, is het effect van behandelingen regelmatig teleurstellend. In het algemeen is het bewijs voor de effectiviteit van behandelingen ook laag tot zeer laag.

De laatste jaren zijn we veel beter de onderliggende mechanismen van het ziektebeeld gaan begrijpen. Op basis van deze mechanismen kunnen we nu subtypes van het Complex Regionaal Pijn Syndroom onderscheiden.

Deze subtypering geeft handvatten om de behandeling veel meer op het individu af te stemmen en daarmee hopelijk het effect van de behandeling te vergroten.

In deze lezing zal prof. dr. Frank Huygen ingaan op wat we nu weten over de onderliggende mechanismen van het ziektebeeld en uitleggen hoe de keuzes van therapie hierop gestuurd kunnen worden.

Om 12.30 uur volgt de lunch en om 13.30 uur voortzetting van de Landelijke Contactdag.

Middagprogramma

13.30 uur Dr. Teuni ten Brink, neuropsycholoog,  Assistant Professor, Afdeling Experimentele Psychologie, Utrecht Universiteit,

Veranderingen in visuele verwerking en aandacht bij Complex Regionaal Pijn Syndroom

In deze presentatie vertel ik over mijn onderzoek in Bath (UK), waar veel aandacht is voor CRPS. Veel mensen met chronische CRPS melden veranderingen in het zicht, zoals dubbelzien of gevoeligheid voor bepaalde patronen en fel licht. Daarnaast kunnen er één of meer problemen zijn met het denken aan, hebben van aandacht voor, of gebruiken van hun aangedane ledemaat. Deze zelfgerapporteerde “verwaarlozing” hangt samen met intensere pijn en somatische symptomen. Ik zal ingaan op wat we hebben geleerd over de mechanismen van deze symptomen, en waarom dit belangrijk is in het kader van nieuwe behandelingen.

14.15 uur Eugenie de Ruiter, pijncoach voor mensen met chronische pijn en schrijfster van het boek Verklein je pijn; beter functioneren met minder pijn. Het boek is op de landelijke Contactdag te koop tegen een gereduceerd tarief van € 14,– omdat de vereniging € 10,– betaalt.

U moet wel contant betalen.

‘Hoe kun je regie pakken bij pijn’

Omschrijving: Pijn kan je leven beheersen. Het heeft invloed op jou maar ook op de mensen die om je heen staan. Het heeft mij enorm geholpen om te begrijpen hoe pijn werkt en te leren op welke factoren ik invloed kan uitoefenen. Ik leerde weer regie te pakken op mijn leven en juist dat laatste bleek weer een belangrijke sleutel om klachten te verminderen.

In het praatje zal ik het hebben over mijn eigen ervaringen. Denk aan emoties die invloed hebben op pijn, op de overtuigingen en gedachten ik had en die invloed hadden op mijn pijn en op de werking van het brein, wat absoluut invloed had op mijn pijn.

14.45 Pauze

15.15 Documentaire  “Op eigen benen’ over Julia van Reek. Zij heeft als kind CRPS gekregen en jaren veel pijn en veel behandelingen gehad. Ze heeft het besluit genomen voor amputatie van haar onderbeen. Ze heeft de draad weer helemaal op kunnen pakken en heeft nu een actief leven, zonder pijn. Het is een prachtige en krachtige film geworden. De documentaire is gemaakt door studenten van de  Hogeschool Utrecht, Janneke van der Ende en Robin Mes.

De vereniging heeft de documentaire financieel ondersteund.

16.00 Afsluiting en een drankje